Dlaczego warto grać na akordeonie w „trudnych” tonacjach?

89 Poniedziałkowy Rozruch z Belfrem Gofrem – pierwszy raz na blogu pozostałe znajdziesz tutaj

Gdy wybierasz tylko znane Ci tonacje, bo po prostu łatwiej Ci się gra na akordeonie, lepiej się w nich czujesz, to tak jakbyś jechał samochodem tylko na biegu 1 i 2.
Biegu 3, 4, 5, 6 i wstecznego byś nie używał, bo trudniej je się włącza.
Już słyszę, że masz skrzynię automatyczną w samochodzie i Ciebie ta analogia nie dotyczy i tu Cię mam 😉

Osoby, które zaczynają dopiero grę na akordeonie, będąc osobami dorosłymi i te osoby, które uczą się same z książek, z darmowych filmów na YouTube, nie dość, że robią sobie krzywdę, poczynając od złego trzymania akordeonu, poprzez nieodpowiednią aplikaturę i miechownie – nabierają złych nawyków, których nie można się już nigdy pozbyć.

Te osoby przeważnie grają 3 palcami prawej ręki i zagrają ze słuchu prawie wszystko z C-duru i a-mollu. Grają różne piosenki i wszystkie zmieniają na znane tonacje.

Zgodzisz się ze mną, że czasami po przeczytaniu zdania w książce, pojawia się więcej pytań, niż przed?
Dokładnie, książki o nauce gry na akordeonie, potrafią być napisane, niezrozumiałym językiem, a filmy na You Tube, nie są poukładane w żaden proces, tok nauki.

NIE GRAJ WSZYSTKO W TYCH SAMYCH TONACJACH!

Nie graj wszystkiego w tych samych tonacjach bo jest łatwiej. Tym sposobem sam się blokujesz…
Jeżeli mnie już znasz, to wiesz, że grałem od 1998 do 2023 roku – bez przerwy w 2 zespołach muzycznych. Grałem z wieloma muzykami, z wieloma muzykantami i wiem, jak niektórzy reagują na zmiany tonacji.

Ciekawostką był jeden basista, który jak usłyszał, że w utworze pod koniec podnosimy tonację o pół tonu, lub cały ton – robił wszystko, żeby pozostałych przekonać, że wystarczy jak zagramy cały utwór w jednej.
Dziwne właśnie było to, że jak rozpisałem mu akordy i nie powiedziałem, że jest modulacja na końcu, tylko grał co czytał – nie było problemu. Wystarczyło powiedzenie, że będzie transpozycja, modulacja, podniesienie tonacji i pojawiał się przestrach w oczach.

Dlaczego warto grać w różnych tonacjach?

Proste – ponieważ, będziesz się rozwijać! Przestań sam się blokować, poznawaj różne tonacje!
Oczywiście mowa tutaj o prostych tonacjach, jeżeli dopiero się uczysz. Sam nie lubię grać w fis-mol, czy Gis-durze.

Najczęściej używanymi tonacjami molowymi są d-moll, e-moll, g-moll, a-moll, h-moll, później c-moll, czy f-moll
Z durowych C-dur, D-dur, F-dur, G-dur, później A-dur, E-dur, H-dur, B-dur, Es-dur.

W tych tonacjach możesz być spokojny, nic Ci się nie stanie – możesz je spokojnie używać.

W dodatku, przyda Ci się znajomość innych tonacji, gdy będziesz grać z innymi muzykami i muzykantami – zabłyśnij w towarzystwie znajomością różnych tonacji!
Dla Ciebie może łatwa jest tonacja a-moll, a Twój kolega porusza się tylko w e-moll. Dlatego warto znać więcej tonacji.

Jeżeli masz ochotę poznać te podstawowe gamy, to tutaj jest dedykowany kurs gam durowych, który uczy także miechowania na akordeonie.

Jeżeli chcesz poznać tonacje utworów, chcesz potrafić poruszać się w tych przydatnych tonacjach. Może chcesz przewidywać akordy w piosenkach, tworzyć własne piosenki – skorzystaj z kursu o akordach. Tam w module 8 jest Koło Kwintowe, dzięki któremu staniesz się mistrzem poruszania po różnych tonacjach

Podsumowanie 89 Poniedziałkowego Rozruchu z Belfrem Gofrem

Przestań bać się innych tonacji. Przestań się blokować na własne życzenie. Nie ułatwiaj sobie, bo wtedy nawet cofasz się w rozwoju.

Nie musisz znać wszystkich tonacji!

Pozdrawiam
Belfer Gofer

Powiadamiaj o nowych komentarzach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
0
Would love your thoughts, please comment.x
Scroll to Top
Scroll to Top