Czy Wiesz Jakie Są Dwa Główne Stroje Akordeonu?

Zapoznaliśmy się niedawno z chórami akordeonu, nauczyliśmy się je szybko rozpoznawać i nazywać. Odpowiednie dobieranie chórów i ich łączenie, daje sporo barw dźwięków akordeonu, o których będzie mowa w przyszłych materiałach Akademii Muzykanta.  Dzisiaj porozmawiamy, o dwóch głównych rodzajach stroi akordeonu, do których później będą „wrzucane” nazwy poszczególnych barw. 

Stroje Akordeonu Dzielimy Na:

Strój Suchy
(dry tuning)

Strój Mokry
(wet tuning)

STRÓJ SUCHY dry tuning

Strój Suchy – to taki strój, w którym każdy z chórów jest nastrojony „unisono”, czyli czysto. To znaczy, że każdy dźwięk nastrojony jest pod kamerton A440hz. 
(Na przestrzeni lat, stosowano przedział 438-444hz, obecnie 440hz)

Strój suchy można otrzymać na max 3 chórach. A wiemy z materiałów o chórach akordeonu, że mamy do dyspozycji chór L, M i H, czyli chór niski, średni i wysoki.

Jakie kombinacje można z tego uzyskać?:

Strój suchy akordeonu, nadaje się najbardziej do muzyki typu jazz, rock, blues, swing oraz muzyki poważnej. Jest moim ulubionym i praktycznie jednym strojem jaki używam, podczas gry na akordeonie. (wyjątek akordeon, który mam po Dziadku, bo ma tylko strój mokry)
Suchy strój nie za bardzo pasuje, a wręcz odpada, w wykorzystaniu go do muzyki ludowej, czy walców francuskich. 

Tak wyglądają registry akordeonu ze strojem suchym. To zdjęcie mojego byłego akordeonu, Hohnera Pirolli III. Wszystkie kropki są w jednej linii.

Poniżej możesz obejrzeć, jak w praktyce, wygląda wykorzystanie stroju suchego, w rockowym utworze.
(to mój zespół rockowy Adrenalina akustycznie)

STRÓJ MOKRY wet tuning

Strój Mokry – to strój w którym zostało zastosowane tremolo. Tremolo jak zapewne wiesz, to charakterystyczne wibrowanie dźwięku, jakby słowik śpiewał. Niektórzy mówią o płaczliwym wibrowaniu dźwięku. Jest ono wynikiem odstrojenia jednego z chórów, kilka centów z górę, bądź w dół. Rozmiar odstrojenia w połączeniu z innymi chórami, decyduje o brzmieniu akordeonu. 

I tutaj zabawy i kombinacji jest znacznie więcej w porównaniu do stroju suchego. Można na przykład na  trzech średnich chórach M, jeden nastroić unisono, czyli czysto według kamertonu, drugi odstroić w dół kilka centów, a trzeci odstroić kilka centów w górę. I to zrobiliśmy tylko na średnim chórze M, czyli będzie M+M+M, w taki sposób rodzą się barwy o nazwie Musette, ale o nich kiedyś.
Wszystkich kombinacji nie będę rozpisywał, bo mi kartki braknie 😉

Kombinacji stroju mokrego akordeonu jest dużo. Wszystko zależy i od chórów jakie ma akordeon i mechanizmu registrowego, który będzie potrafił je ogarnąć, czyli połączyć/rozłączyć poszczególne chóry.

Registry z tremolami, mają kropki na poziomych liniach.

Kilka zdjęć dzięki uprzejmości kilku osób. Pierwsza galeria pochodzi z biblioteki Pana Marcina:

I kolejne zdjęcia akordeonu ze strojem mokrym, podesłał Pan Stanisław:

Jeszcze przykładowy film z akordeonem w stroju mokrym:

A Jak Wygląda Strój Basów w Akordeonie?

W teraźniejszych akordeonach, basy są najczęściej strojone unisono. Można spotkać lekkie odchyłki o kilka centów na wysokich chórach w basach. Lekkie odstrojenie stosuje się po to, żeby zmiękczyć brzmienie basów. 

Także akordeony nie starsze niż 40-50 lat będą miały raczej basy nastrojone czystko pod kamerton, lub prawie czysto.

Dzięki życzliwości Pana Stanisława poznanego na fb, poniżej zdjęcie akordeonu z oznaczeniami na registrach basowych. Widać po registrach, że jest to akordeon 5-cio chórowy w basach i posiada także stój mokry. Przyjrzyj się dokładnie registrom, ten po środku włączony, włącza 4 chóry, ale 3 od lewej register, uruchamia 5 chór ten właśnie odstrojony”

Podsumowanie

Niektórzy producenci akordeonów stosują opisy nazwowe, które opracowali nierzadko „pod siebie”, dlatego jakaś nazwa barwy dźwięku, może brzmieć inaczej u innego producenta. Dlatego najbardziej pewny jest opis graficzny z kropkami, który daje informacje, o ilości chórów, jak i o ich rodzaju

Przykład błędnego rysunku graficznego i prawidłowego:

Błędne oznaczenia
Poprawione oznaczenia

Z powyższych zdjęć, można wywnioskować też, że ten czerwony Weltmeister jest starszy i ma zapewne jeszcze drewniane głośnice. Być może przyda Ci się ta informacja, gdy będziesz szukał, czy też szukała Weltmeistra dla siebie.

Daj mi znać w komentarzu pod artykułem, jaki jest Twój ulubiony strój akordeonu: wolisz strój suchy, czy mokry?

Jeżeli masz taką wiedzę, daj mi znać również w komentarzu, w jakiej firmie, modelu akordeonu, można znaleźć 3 chóry i tylko strój suchy.

Errata: Pojawił się znakomity film, mojego jednego z idoli akordeonowych, Pana Wiesława Prządki, który pokazuje dwa akordeony, jeden w stroju suchym, drugi -mokrym z Musette:

Pozdrawiam

Jacek Urbanik

5 6 votes
Ocena artykułu
Powiadamiaj o nowych komentarzach
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
.
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
Przewiń do góry

Już Uciekasz do Diaska?

Ok, ok, ale zostaw chociaż swojego maila, żebym mógł Ci od czasu do czasu, podesłać jakąś ciekawą wiadomość o akordeonach. 

Trzymaj się :) 

 
 
.