Strój Mokry – to strój w którym zostało zastosowane tremolo. Tremolo jak zapewne wiesz, to charakterystyczne wibrowanie dźwięku, jakby słowik śpiewał. Niektórzy mówią o płaczliwym wibrowaniu dźwięku. Jest ono wynikiem odstrojenia jednego z chórów, kilka centów z górę, bądź w dół. Rozmiar odstrojenia w połączeniu z innymi chórami, decyduje o brzmieniu akordeonu.
I tutaj zabawy i kombinacji jest znacznie więcej w porównaniu do stroju suchego. Można na przykład na trzech średnich chórach M, jeden nastroić unisono, czyli czysto według kamertonu, drugi odstroić w dół kilka centów, a trzeci odstroić kilka centów w górę. I to zrobiliśmy tylko na średnim chórze M, czyli będzie M+M+M, w taki sposób rodzą się barwy o nazwie Musette, ale o nich kiedyś.
Wszystkich kombinacji nie będę rozpisywał, bo mi kartki braknie 😉
Małe dopowiedzenie do artykułu: Na akordeonie ze strojem mokrym, np 4 czy 5-cio chórowym, możesz włączyć i zagrać w stroju suchym, jeżeli mechanizm registrów Ci to umożliwi.
Zagrać odwrotnie nie da rady, czyli zagrać tremola na akordeonie, który ma fabrycznie wyłącznie strój suchy.