Czy Wiesz Jakie Są Dwa Główne Stroje Akordeonu?

Zapoznaliśmy się niedawno z chórami akordeonu, nauczyliśmy się je szybko rozpoznawać i nazywać. Odpowiednie dobieranie chórów i ich łączenie, daje sporo barw dźwięków akordeonu, o których będzie mowa w przyszłych materiałach Akademii Muzykanta.  Dzisiaj porozmawiamy, o dwóch głównych rodzajach stroi akordeonu, do których później będą „wrzucane” nazwy poszczególnych barw. 

Stroje Akordeonu Dzielimy Na:

Strój Suchy
(dry tuning)

Strój Mokry
(wet tuning)

STRÓJ SUCHY dry tuning

Strój Suchy – to taki strój, w którym każdy z chórów jest nastrojony „unisono”, czyli czysto. To znaczy, że każdy dźwięk nastrojony jest pod kamerton A440hz. 
(Na przestrzeni lat, stosowano przedział 438-444hz, obecnie 440hz)

Strój suchy można otrzymać na max 3 chórach. A wiemy z materiałów o chórach akordeonu, że mamy do dyspozycji chór L, M i H, czyli chór niski, średni i wysoki.

Jakie kombinacje można z tego uzyskać?:

Strój suchy akordeonu, nadaje się najbardziej do muzyki typu jazz, rock, blues, swing oraz muzyki poważnej. Jest moim ulubionym i praktycznie jednym strojem jaki używam, podczas gry na akordeonie. (wyjątek akordeon, który mam po Dziadku, bo ma tylko strój mokry)
Suchy strój nie za bardzo pasuje, a wręcz odpada, w wykorzystaniu go do muzyki ludowej, czy walców francuskich. 

Tak wyglądają registry akordeonu ze strojem suchym. To zdjęcie mojego byłego akordeonu, Hohnera Pirolli III. Wszystkie kropki są w jednej linii.

Poniżej możesz obejrzeć, jak w praktyce, wygląda wykorzystanie stroju suchego, w rockowym utworze.
(to mój zespół rockowy Adrenalina akustycznie)

STRÓJ MOKRY wet tuning

Strój Mokry – to strój w którym zostało zastosowane tremolo. Tremolo jak zapewne wiesz, to charakterystyczne wibrowanie dźwięku, jakby słowik śpiewał. Niektórzy mówią o płaczliwym wibrowaniu dźwięku. Jest ono wynikiem odstrojenia jednego z chórów, kilka centów z górę, bądź w dół. Rozmiar odstrojenia w połączeniu z innymi chórami, decyduje o brzmieniu akordeonu. 

I tutaj zabawy i kombinacji jest znacznie więcej w porównaniu do stroju suchego. Można na przykład na  trzech średnich chórach M, jeden nastroić unisono, czyli czysto według kamertonu, drugi odstroić w dół kilka centów, a trzeci odstroić kilka centów w górę. I to zrobiliśmy tylko na średnim chórze M, czyli będzie M+M+M, w taki sposób rodzą się barwy o nazwie Musette, ale o nich kiedyś.
Wszystkich kombinacji nie będę rozpisywał, bo mi kartki braknie 😉

Kombinacji stroju mokrego akordeonu jest dużo. Wszystko zależy i od chórów jakie ma akordeon i mechanizmu registrowego, który będzie potrafił je ogarnąć, czyli połączyć/rozłączyć poszczególne chóry.

Registry z tremolami, mają kropki na poziomych liniach.

Kilka zdjęć dzięki uprzejmości kilku osób. Pierwsza galeria pochodzi z biblioteki Pana Marcina:

I kolejne zdjęcia akordeonu ze strojem mokrym, podesłał Pan Stanisław:

Jeszcze przykładowy film z akordeonem w stroju mokrym:

A Jak Wygląda Strój Basów w Akordeonie?

W teraźniejszych akordeonach, basy są najczęściej strojone unisono. Można spotkać lekkie odchyłki o kilka centów na wysokich chórach w basach. Lekkie odstrojenie stosuje się po to, żeby zmiękczyć brzmienie basów. 

Także akordeony nie starsze niż 40-50 lat będą miały raczej basy nastrojone czystko pod kamerton, lub prawie czysto.

Dzięki życzliwości Pana Stanisława poznanego na fb, poniżej zdjęcie akordeonu z oznaczeniami na registrach basowych. Widać po registrach, że jest to akordeon 5-cio chórowy w basach i posiada także stój mokry. Przyjrzyj się dokładnie registrom, ten po środku włączony, włącza 4 chóry, ale 3 od lewej register, uruchamia 5 chór ten właśnie odstrojony”

Podsumowanie

Niektórzy producenci akordeonów stosują opisy nazwowe, które opracowali nierzadko „pod siebie”, dlatego jakaś nazwa barwy dźwięku, może brzmieć inaczej u innego producenta. Dlatego najbardziej pewny jest opis graficzny z kropkami, który daje informacje, o ilości chórów, jak i o ich rodzaju

Przykład błędnego rysunku graficznego i prawidłowego:

Błędne oznaczenia
Poprawione oznaczenia

Z powyższych zdjęć, można wywnioskować też, że ten czerwony Weltmeister jest starszy i ma zapewne jeszcze drewniane głośnice. Być może przyda Ci się ta informacja, gdy będziesz szukał, czy też szukała Weltmeistra dla siebie.

Daj mi znać w komentarzu pod artykułem, jaki jest Twój ulubiony strój akordeonu: wolisz strój suchy, czy mokry?

Jeżeli masz taką wiedzę, daj mi znać również w komentarzu, w jakiej firmie, modelu akordeonu, można znaleźć 3 chóry i tylko strój suchy.

Errata: Pojawił się znakomity film, mojego jednego z idoli akordeonowych, Pana Wiesława Prządki, który pokazuje dwa akordeony, jeden w stroju suchym, drugi -mokrym z Musette:

Pozdrawiam

Jacek Urbanik

Powiadamiaj o nowych komentarzach
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
Wyświetl komentarze
1
0
Would love your thoughts, please comment.x
Scroll to Top
Scroll to Top