Co W Basach Piszczy czyli Basy W akordeonie część I

Basy W Akordeonie 

Czy wiesz, że basy w akordeonie mogą Cię wiele nauczyć? Tak, nie pomyliłem się. Kiedy poznasz, a przede wszystkim, kiedy zrozumiesz schemat rozmieszczenia basów, sporo zagadnień, stanie się proste, oczywiste i pomocne.

Na Akademii Muzykanta, staram się omijać teorię muzyczną, aby w inny sposób przekazać Ci wiedzę, pomimo tego, że kilka zagadnień m.in: interwały tkj. tercje, septymy itp. się pojawią. Także spokojnie, zanim zapoznasz się z filmem, przeczytaj trochę teorii.

Zaczynamy

Na potrzeby tego artykułu przyjmijmy, że (uwaga: mistrz painta nadchdzi):

to są rzędy pionowe

Basy pojedyncze tercjowe – pomocnicze

Rząd 1basy pomocnicze pojedyncze tercjowe  (tercja od  toniki) to że są pojedyncze nie oznacza, że gra tylko jeden dźwięk, bo to zależy od ilości chórów w akordeonie. Jeżeli Twój akordeon jest 4 chórowy i włączysz wszystkie 4, to będą grały 4 dźwięki po naciśnięciu guzika z tego rzędu, ale na jednej wysokości dźwięku. Innymi słowy, jeżeli naciśniesz guzik z rzędu pomocniczych np E (ten co jest pomocniczym od guzika C), to zagrają wszystkie dźwięki E, na tylu chórach ile włączysz.

W zapisach nutowych, można spotkać np taki zapis C/E. (Zobacz artykuł o takich podwójnych akordach i gdzie są wykorzystywane w muzyce, a w szczególności jak świetnie brzmią, kiedy bas jest w tercji:
https://akademiamuzykanta.pl/podwojne-akordy/)
Mniejsze akordeony, często nie posiadają tego rzędu basów.

Basy pojedyncze podstawowe

Rząd 2 – basy pojedyncze podstawowe – podstawowe, nasza Tonika czyli podstawowy akord tonacji. Patrząc z boku widać, że to właśnie drugi rząd jest naszym podstawowym. Jego używa się najczęściej, grając przeważnie 4 palcem po tym rzędzie. W tym rzędzie, w zależności od wielokości akordeonu, znajduje się kilka guzików z wyżłobieniami. W miektórych akordeonach są to wklęśnięcia na guziku, w innych wyżłobienia, a bywają też mieszane. Te oznaczenia są niezbędne, do odnalezienia się lewą ręką w guzikach basowych.
Tak jak w poprzednim rzędzie, gra tutaj tylko dźwięk na jednej wysokości, czyli, jak wciśniesz guzik z tego rzędu A, to zagrają wszystkie tylko A, z tylu chórów ile włączysz.

Basy akordowe durowe

Rząd 3 – basy akordowe durowe – w tym rzędzie gra już więcej dźwięków niż jeden. Jak zapewne pamiętasz tercjową budowę akorów, akord durowy to tercja wielka + tercja mała. Także ten rząd to dur, czyli tercja wielka + tercja wielka.
Prościej, od oznaczonego guzika dźwięku C (dźwięk toniczny) z drugiego rzędu, tercja wielka + tercja mała, to nic innego jak dźwęki E i G, czyli 3 rząd gra dzwięki E i G. Basując wraz z basem z 2 rzędu C naprzemiennie z guzikiem z 3 rzędu, powstaje |C| i |E G|czyli klasyczny C-dur
PS1. |E G| te 2 dźwięki grają przez naciśnięcie 1 guzika
PS2. Jeżeli włączysz wszystkie chóry, np w 4 chórowych basach, po naciśnięciu 1 guzika zagra 8 dźwięków! Dlatego tak ważna jest kompresja akordeonu.

W zapisach nutowych spotkasz C, C-dur lub C major

Basy akordowe molowe

Rząd 4 – basy akordowe molowe – akord molowy składa się także z dwóch tercji. Tercja mała + tercja wielka. I tak jak wyżej, w 4 rzędzie od C, zagrają więc dźwięki Es (tercja mała) i G (tercja wielka). Czyli grając podstawą C z 2 rzędu, powstaje|C| i |Es G|czyli klasyczny C-mol
PS. |Es G| te 2 dźwięki grają też po naciśnięciu 1 guzika

W zapisach nutowych: c, c-mol, C minor

Basy akordowe septymowe

Rząd 5 – basy akordowe septymowe – septymowe od dźwięku tonicznego czyli na przykładzie skali C, to klasyczny C7. Czyli po naciśnięciu tego guzika (5 rząd) w tonacji C, pojawi się na pewno dźwięk B który w gamie C dur jest septymą.

W zapisach nutowych: C7, C-dur7, C major7

Basy akordowe zmniejszone

Rząd 6 – basy akordowe zmniejszone – ten rząd występuje przeważnie w akordeonach 48, 72, 96, 120-basowych, czyli klasyczna 60-kta, i 80-tka nie ma tego rzędu. Szczerze mówiąc, nie jest on aż tak niezbędny do muzykowania w domu. Napisałem o akordach zmniejszonych dość obszerny artykuł poparty filmami wideo, dostępny na stronie https://akademiamuzykanta.pl/akordy-zmniejszone/

W zapisach nutowych: C zm, C0. Akordy ta składają się z tercji małej + tercja mała C zm, a nawet przy C0 (C zero) tercja mała+ tercja mała+ tercja mała

Na koniec obejrzyj krótki film, na którym tłumaczę ogólnie basy w akordeonie:

Na basach w akordeonie, nie przewidziano np akordów c-mol7, czy c-mol6, i wiele innych, które też są czasem używane. Akordy molowe septymowe, używane są bossa-novach , w utworów jazzowych. Jest sposób, żeby je wygodnie zagrać na basach.
Są akordeony, które posiadają jeszcze jeden rząd basów pomocniczych pojedynczych kwintowych. Czyli jak w przypadku tercjowych (w tonacji C), C/E tak z kwintą będzie można zagrać C/G. Wtedy po poznaniu nazw guzików basowych, jest jeszcze większe pole do popisu, do basowych solowych improwizacji 😉

cdn.

Pozdrawiam

Jacko Muzykant

AIOP Response

Zapisz się na Newsletter, Odbierz Prezenty

Powered by AIOP Response
  We respect your privacy
Przewiń do góry